top of page
Løsninger
  • 1. Obligatorisk konfliktmægling.

Der skal være obligatorisk konfliktmægling ved første henvendelse i familieretshuset.  Det skal ikke være muligt, ikke at udlevere børnene, og ikke møde op til konfliktmægling. Som det er i dag , er det først til mølle, med at stikke af med børnene, og på den måde afskære den anden forældre fra at se børnene. Systemets reaktion er så, at når samværet har været afbrudt i længere tid, så er det ikke godt for børnene at se den anden forældre igen. Når det sker, eskalere konflikten endnu mere. Og systemets svar er så helt at afbryde samværet. Igen eskalere situationen, og bliver blot værre og værre. Systemet er til for at hjælpe, men systemet gør tingene værre, som loven er i dag. 

Kræver konfliktmægling vagter, eller politi må systemet levere dette. Alternativt kan der opsættes et online møde med videolink. Teams/Zoom/skype etc. 
I det lange løb er det billigere at slå konflikten ned tidligt, og meget bedre for barnet.
Ønsker man ikke konfliktmægling, skal det have negativ påvirkning på samværsretten, bopælsretten og forældremyndigheden. Man kunne også sanktionere økonomisk. Dem der vil samarbejde, og konfliktmægle for barnets bedste, skal også belønnes. Der skal være ligestilling.

 

  • 2. Obligatorisk overvåget samvær.

Der skal ved første henvendelse i familieretshuset, som minimum opsættes overvåget samvær, hvis den ene forældre ikke ser barnet/børnene. Og det skal foregå meget hurtigere end det gør i dag. Det skal være det absolut vigtigste. Afbrudt kontakt er den værste form for forældrefremmedgørelse. Det skal heller ikke være med 1 måned mellem hvert besøg, men max 14 dage. At afbryde kontakten med den ene forældre er meget skadeligt for barnet på den lange bane, og øger konflikten mellem forældrene. Konflikten skal nedtrappes, ikke optrappes. Systemet skal hjælpe med at den nedtrappes. Familieretshuset skal have fjernet retten til at afbryde samværet, med mindre overvåget samvær viser det er skadeligt med samvær.
Overvåget samvær er sikkert for barnet, da det netop er overvåget. Er det overvågede samvær ikke skadeligt, skal det fortsætte, til der opsættes en ny form for samvær. Samværet må IKKE afbrydes. Som det er i dag bliver sagen sendt til familieretten efter end overvåget samvær. I denne ekstrem lange ventetid på dette, er der ikke samvær. Dette er systemforvoldt afbrydelse af samværet og derfor systemforvoldt forældrefremmedgørelse. Det skal stoppes.

Afbrydelse af samvær leder i værste tilfælde psykisk sygdom hos barnet. 
Forældrefremmedgørelse giver hos den fremmedgjorte forældre voldsomme psykiske mén i form af typisk PTSD, stress, depression, angst, flashback, skizofreni, selvmordstanker, mavesår, mareridt og traumer m.m.
Det er ikke i barnets tarv at blive ødelagt psykisk, og barnets ene forældre ligeså.

Der skal være ligestilling.

  • 3. Obligatorisk video og lyd ved overvåget samvær.

Det skal ligeledes lovliggøres at bruge diktafon og video af den overvågede forældre, ved et overvåget samvær, for at dokumentere samværet, og evt. fejl af personalet.
Man bør også overveje at installere officielle videokameraer i lokalerne, der altid vil filme samværet, og senere kan bruges i retten hvis nødvendigt. Dette overvågede samvær er ekstremt vigtigt i barnets liv derfor skal det gøres ordenligt, men også afvikles over en kortere periode end det gør i dag, og IKKE afbrydes hvis det fungere.

  • 4.Obligatorisk optagelse i familieretshuset, familieretten og landsretten

Medarbejdere ved familieretshuset skal med lov identificere sig selv ved samtaler pr tlf med fulde navn.
Det skal være slut med medarbejdere der knalder røret på og ikke oplyse sit navn, og på den måde undgå konsekvenser af deres egne handlinger.

Alle tlf samtaler skal optages og lægges i sagen.

Alle personlige møder skal optages og lægges i sagen.

Alle zoom/online møder skal optages og lægges i sagen.
Alle sager i familieretten skal optages og lægges i sagen.
Alle sager i landsretten skal optages og lægges i sagen.
Alle sager i højesteret skal optages og lægges i sagen.
Det skal ligeledes være lovligt forældrene selv at optage.

Dette er vigtigt der optages da mange forældre lyver og manipulere for egen vindingen,
uden det har nogen konsekvenser og kan bevises efterfølgende. Det skal stoppes!
Det er medvirken til forældrefremmedgørelse.

  • 5. Indskriv Forældrefremmedgørelse i paragraf 243 psykisk vold i straffeloven.

Det er vigtigt forældrefremmedgørelse bliver defineret præcist og indskrevet i straffeloven. 
Det bør indskrives under psykisk vold paragraf 243 som et underpunkt, eller have sin helt egen nye paragraf.
Forældrefremmedgørelse er voldsomt skadeligt, og kan opleves som ren tortur, ved manglende kontakt i mange år.

Der skal derfor straffes derefter. Som loven er i dag afviser politiet stort alle former for anmeldelser om psykisk vold i form af forældrefremmedgørelse og tilbageholdelse af børn. Politiet kaster blot ansvaret på familieretshuset og nægter at tage imod anmeldelser. Dette er medvirken til systemforvoldt forældrefremmedgørelse. Det er derfor ekstremt vigtigt forældrefremmedgørelse kommer i straffeloven, så også politiet har beføjelser til at gribe ind, og straffe om nødvendigt. 
 

  • 6. Indskriv Forældrefremmedgørelse i Forældreansvarsloven under flere nye punkter. 

Det er vigtigt forældrefremmedgørelse bliver defineret præcist og indskrevet omhyggeligt, så personalet ikke selv laver vurdering og sagerne sendes til familieretten, og derved trækkes i langdrag.  Se komplet udkast til ændringer i forældreansvarsloven her

  • 7. Obligatorisk krisecenter samarbejde

1: Et krisecenter der modtager børn der holdes væk fra den anden forældre. Skal straks melde dette til Familieretshuset og hjælpe med at få opsat obligatorisk overvåget samvær hurtigst muligt. Krisecentre må ikke fungere som en fæstning for den ene forældre, hvor de kan beholde børnene i skjul i månedsvis og nægte at udlevere dem til samvær. Hvilket typisk udnyttes under nuværende lovgivning for at vinde forældremyndigheden, bopæl og samvær. Det skal dog stadig være muligt for krisecentret at have den ene forældre hemmeligt boende. Men det må IKKE medvirke til at samværet med den anden forældre afbrydes. Krisecentret må i samarbejde med familieretten sørge for sikker transport af barnet til overvåget samvær
2: Det skal være et krav til krisecentret at hvis der er beskyldninger om psykisk vold og vold generelt, at det anmeldes til politiet med det samme. Der skal ikke være økonomisk støtte hvis ikke det kan dokumenteres. En krisecenter erklæring skal ikke ligge til grunde som dokumentation.​ I det hele taget er krisecentrene som de er i dag, en stor part i at eskalere konflikterne mellem forældre. Det er de da krisecentre er privatejede og lever af at have fyldt op og få tilskud af staten. Derfor skal der ikke meget til før et krisecenter siger ja til en ny beboer, da det de derved tjener penge. De er ligeledes med til pr. tlf og gennem andre netværk at skaffe kunder til deres forretning. Der skal derfor stilles større krav til krisecentre når de modtager nye beboere der har børn med. Krisecentre bliver i alt for stor grad udnyttet til at afskære den anden forældre kontakt med fælles barn/børn. Det er systemforvoldt forældrefremmedgørelse. 

  • 8. Obligatorisk Advokat 

Der skal laves et familieret system der gør advokater overflødige. At 2 forældre kæmper mod hinanden, i en advokat kamp om barnet/børnene, kan aldrig være i barnets tarv. Den ressourcestærke forældre, vil vinde over den fattige forældre, og ødelægge denne endnu mere. Det kan og vil aldrig være i barnets tarv at forældrene ødelægger hinanden. Civilstyrelsens afgørelser om  fri proces, er ligeledes vurderet ud fra om sagerne kan vindes, og ikke økonomisk. Sager vindes af dygtige og dyre advokater.
Så hele kampen om børnene, bliver en led økonomisk krig. Det skal stoppes. Det avler kun mere konflikt, og dette er ikke i barnets tarv.
Hvis ikke man kan lave en fornuftig lovgivning uden brug af advokater, må man gøre advokater gratis for begge parter, så der ikke kan drages økonomisk fordel.

Der skal være ligestilling.

 

  • 9. Obligatorisk forældrekompetenceundersøgelse

Familieretshuset afbryder i dag ofte samværet, 

uden der på noget tidspunkt er lavet en forældrekompetenceundersøgelse.
Det bør være obligatorisk, og opstartes med det samme under obligatorisk overvåget samvær.
Som det er i dag, kan en forældre, familiemedlemmer m.m. nemt ophæve samvær med den ene forældre. Ved blot at give udtryk for denne ikke kan passe børnene.
Familieretshuset afbryder samværet, og skal bruge oceaner af tid på at undersøge beskyldningerne, og ofte skal det sendes videre til familieretten.
Det er typisk falske anklager, som har fatale konsekvenser.
Falske anklager der meget sjældent har nogle konsekvenser.
Forældrekompetenceundersøgelser bør laves ved BEGGE forældre, ikke blot den beskyldte part. Der skal være ligestilling.

 

  • 10. Obligatorisk psykiatrisk udredning i højkonflikt. 

Begge forældre bør gennemgå en udredning ved en psykiater, hvis der er tale om en højkonflikt. Det er for nemt for den ene part i dag, blot af beskylde den anden part for at være psykisk ustabil/syg, og ikke have forældrekompetencer. Det skal stoppes ved at begge forældre undersøges, så det ikke blot er den beskyldte part der skal bruge måneder/år på at gennemgå udredning for at kunne dokumentere falske påstande. Alt i mens samvær afbrydes, fælles forældremyndighed ophører osv.
Det vil virke præventivt, og give færre falske beskyldninger. 

Man skal ligeledes huske på hvad afbrydelse af samværet med den ene forældre gør ved psyken. Forældrefremmedgørelse er psykisk vold og leder bl.a. til ptsd, angst, stress, depression, paranoia, mavesår, skizofreni, selvmordstanker, marridt, ensomhed, mistet socialt netværk. 

11. Der skal være ligestilling mellem forældres ret til samvær med barnet, hvis begge forældre er egnet til at se det.  50/50. 

Et barn har brug for begge forældre ligeligt, barnet skal have ret og mulighed for at se begge forældre ligeligt. Systemet som det er i dag, trækker sagerne i langdrag og folk sidder fast i langsommelig sagsbehandling hvor der skal kæmpes om samvær, bopæl og forældremyndighed. Det er systemforvoldt forældrefremmedgørelse. Det skal vi som samfund have stoppet. Det er i strid med FN's menneskerettigheder.  Systemforvoldt psykisk vold udført af en stat, er ifølge Amnesty  international ligestillet med psykisk tortur. 

  • 12. Obligatorisk delt forældremyndighed. 

Er man egnet til samvær med ens barn er man også egnet til at være forælder. Det er nedværdigende for en forælder at må se sit barn men ingen rettigheder ellers have. En kamp om forældremyndighed kan udvikle sig til grov forældrefremmedgørelse fordi den ene forælder tilbageholder barnet for at vinde forældremyndigheden og samvær med barnet. Det skal stoppes med delt forældremyndighed. Der skal være ligestilling, hvis man er egnet til at se sit barn.​ Er man f.eks. godkendt efter overvåget samvær til at se sit barn. Bør man i samme ombæring blive godkendt til at have fællesforældremyndighed. 

​​

  • 13. Adresse på barnet ved konfliktmægling.

Der skal findes den bedste løsning og bopæl for barnet ved obligatorisk konfliktmægling. Det skal være fokus på at begge forældre bosætter sig således at den ene forældre, typisk bopæls forælderen ikke kan drage fordel ved at flytte lang væk  fra den anden og derved retfærdiggøre over for systemet af have barnet mest. Det skal være nemt for barnet at kunne tilgå begge forældre. Der slås hårdt ned på forældre der "stikker af" med barnet, flytter kommune og afskærer den anden forældre for samvær. 

  • 14. Flytning 

Det skal ikke være muligt at kunne flytte langt væk med barnet fra den kommune som konflikten er opstået i uden man har været til obligatorisk konfliktmægling og indgået en aftale. At flytte barnet væk fra den ene forældre, andre personer og områder det kender er skadeligt. Det er en taktik der tit ses af den ene forældre for at lave samværschikane og forhindre den anden forældre i samvær. Det er forældrefremmedgørelse og skal stoppes. 

​​

  • 15. Obligatorisk rådgivning og støtte ved barn i udlandet.

Vi skal være bedre til at hjælpe de forældre der har et barn i andre lande. Der bør opsættes rådgivning der har specifikt med dette område at gøre, så de ikke står fortabt alene. Systemet bør ligeledes hjælpe økonomisk for at opretholde samvær, da afbrudt kontakt leder til forældrefremmedgørelse. Man bør overveje i samarbejde med andre lande og EU at lave nogle fælles retningslinjer og systemer der snakker bedre sammen. En EU familie domstol bør i den grad overvejes. 
 

  • 16. Mit id login ved familieretshuset

Som det er ved familieretten hvor man kan logge ind med mit id og se sin sag, tilføje dokumenter osv. Skal samme system sættes op i familieretshuset. Dette vil speede hastigheden op på sagsbehandlingen, og skabe større transparens.
Det er alt for langsommeligt og meget "hemmeligt" og gemt væk som det er i dag. 

  • 17. Tvangsfjernelse skal lægges under familieretshuset.

Alle former for samvær med børn skal lægges under samme tag, derfor skal tvangsfjernelse også ind under familieretshuset.
Hvor der selvfølgelig også her FØRST skal testes af med OBLIGATORISK overvåget samvær. 
Alt for mange børn bliver UBERETTET fjernet fra deres forældre pga. inkompetente love ved kommuner og inkompetente medarbejdere. 

  • 18. Obligatorisk Model A

Alle retssager i familieretten skal ALTID startes op med udgangspunkt i Model A - hvor der afsættes 2-3 timer til det forberedende møde, der afholdes i et egnet mødelokale. Alt for tit ved parterne slet ikke der er forskellige muligheder. Da hverken advokater eller familieretshuset IKKE informere godt nok om det. 

Alt for ofte er det advokaterne der blot vælger at gå direkte til retsmægling Model D, da det vil give advokaten mere magt og mulighed for at kontrollere sagen og være sikker på der kommer penge i kassen. 
Det kan stoppes med Obligatorisk Model A hvor der konfliktmægles 2-3 timer mellem forældrene før en retssag. Hvor der måske allerede der kan indgås forlig mellem forældre. Hvilket er langt bedre for alle både børn og forældre.

https://www.domstol.dk/media/zwbl1m21/vejledning-i-familieretssager.pdf

 


 

 

bottom of page